Groeistrategie

Is uw bedrijf klaar voor de volgende stap? Veel bedrijven hebben tal van ideeën om te groeien, maar welke is het beste? De Kleine Consultant kan u helpen met een op maat gemaakt, strategisch plan om uw organisatie te laten groeien. 

Een groeistrategie

Het ontwikkelen van een groeistrategie kan veel sturing bieden aan uw bedrijf wanneer het even minder gaat, maar juist ook wanneer het goed gaat. Wanneer het goed gaat komen er vaak meer keuzes bij. Het helpt dan om de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden en te meten of de koers nog aansluit bij de korte en lange termijn doelen. Een gedegen groeistrategie houdt onder andere rekening met:

  • De ontwikkelingen op de bestaande markt en op eventuele nieuwe markten. Denk hierbij aan de grootte van de markt, is deze groeiende, stabiel of afnemend? De (potentiële) klanten, hun wensen en hoe de concurrenten zich bewegen binnen de markt. Hierdoor weet u precies waar u aan toe bent en wat uw huidige positie is.
  • Het (door)ontwikkelen van uw merk en promotiestrategieën op basis van klantonderzoek, om zo meer of andere klanten aan te spreken.
  • Het waardevoorstel dat u uw klanten biedt, om zo het aantrekkelijkst te blijven voor uw klanten.
  • Technische aspecten van de organisatie, zoals financiën, juridische structuur en infrastructuur. Deze dienen als fundering waarop de groei gemaakt gaat worden. 

Voor uw organisatie zijn sommige van deze onderdelen relevanter dan andere. Het belangrijkste is dat we samen met u bepalen waar u wilt dat de organisatie over een aantal jaar staat, uw groei doelstelling. Vervolgens bepalen we op welke aspecten we advies gaan geven om tot die doelstelling te komen. 

Aan het einde van het project heeft u een advies, een concrete strategie om uw organisatie door te ontwikkelen. Zo maken wij uw organisatie groot! 

Bekijk voorbeelden van onze projecten

Veelgestelde vragen

  • Wat is jullie werkwijze?

    Een project bij De Kleine Consultant betekent een intensieve samenwerking tussen uw en onze organisatie, die al begint ruim voordat de consultants zich storten op het project. 

    Het voortraject

    Voordat we een project starten gaan we meerdere malen met elkaar in gesprek om het onderzoeksvoorstel te bepalen. In deze gesprekken komen kritische vragen van onze kant om zo snel mogelijk een goed beeld van uw organisatie en product of dienst te krijgen. Vervolgens kijken we samen naar de uitdaging van uw organisatie en hoe we dit zouden kunnen onderzoeken. We stellen de scope op en vertellen u graag over vergelijkbare eerdere projecten. Het doel is om na afloop van deze bijeenkomsten te komen tot een proposal/onderzoeksvoorstel waarin wij voorleggen hoe we het project willen aanvliegen. Bij goedkeuring gaan we de project-fase in. 

    Het project

    Gedurende 10 weken gaat een team van 4 tot 6 consultants aan de gang met uw project. Elk van de consultants is tussen de 10-12 uur per week bezig met het onderzoeken van de beste strategie. Deze tijd steken zij in onder andere:

    1. Het verzamelen van data. Zowel via deskresearch als fieldresearch. Onze consultants lezen zich in uw bedrijf, uw concurrenten en de markt en zoeken relevante data in alle openbare bronnen. Daarnaast gaan ze ook graag het veld om bijv. interviews af te nemen bij uw klanten, medewerkers en leveranciers.
    2. Het interpreteren van die data. Na het verzamelen van de data is het tijd om hier conclusies uit te trekken. Het team ontdekt bijv. trends in de data die weergeven hoe de markt zich heeft ontwikkelt en doet op basis hiervan voorspellingen voor de toekomst. 
    3. Stap 1 en 2 samen vormen een iteratief proces, waarin we op basis van data nieuwe inzichten ontdekken en op basis van die inzichten op zoek gaan naar nieuwe data. Zo blijven we onszelf uitdagen echt vooruit te kijken!
    4. Het presenteren van het advies. In de laatste stap gaan we de adviezen concreet en overtuigend maken, zodat u en uw medewerkers er iets mee kunnen. Dat betekent dat we een uitgebreide presentatie maken, met alle inzichten en vervolgstappen. Deze presenteren we vervolgens aan (een selectie van) uw organisatie. 

    Na afloop

    Een advies is leuk, maar resultaat is nog leuker! Daarom blijven we na het project in contact. Sterker nog, hier beginnen we al mee de eerste week na het project! Er zijn 3 vaste contactmomenten waarin we samen evalueren hoe het project verlopen is en waar uitdagingen in de uitvoering van de strategie nog liggen.

    • Een week na afloop. Het advies is gepresenteerd en u heeft er een nachtje over kunnen slapen. We zijn dan ook reuze benieuwd hoe u er nu tegen aan kijkt en of er al tractie is binnen de organisatie. Centraal staan dan ook de vraag om feedback op het project en de vraag of de eerste stappen al gezet zijn. 
    • 3 maanden na afloop. De eerste stappen zijn gezet en we hebben een moment om zowel terug te kijken als vooruit te kijken. Hoe zijn de eerste 3 maanden bevallen en hoe ziet de komende tijd eruit?
    • 6 maanden na afloop. Dit moment is vergelijkbaar met het moment na 3 maanden. Deze keer kunnen we verder terugblikken op het traject, maar vooral ook verder vooruit kijken. Welke hordes verwachten we dat er nog komen? Hoe gaan we daarmee om? Wellicht kunnen we zelfs daar een bijdrage aan leveren!

    We geloven erin dat een project niet klaar is bij de presentatie van het advies en door het onderhouden van intensief contact juist na het project dragen we samen de zorg voor de implementatie van de strategie. 

  • Welke vergoeding vragen jullie voor een adviestraject?

    Geen vaste vergoeding, maar in overleg

    Voor ons een secundaire vraag, immers wij selecteren de projecten op basis van de leercurve van onze consultants. Voor u als bedrijf waarschijnlijk wél een belangrijke vraag. Helaas kunnen we daar geen eenduidig antwoord op geven. Elke organisatie die wij helpen is anders en zo ook de vraagstukken. De vergoeding die we daarom vaststellen is ook iedere keer anders, maar altijd in samenspraak en passend bij het werk dat we leveren. 

    Ons non-profit karakter

    De Kleine Consultant is een non-profit organisatie, met als doel om kleine consultants en onze klanten groot te maken. Ons succes is volledig afhankelijk van 2 factoren:

    1. Hoeveel impact maken we bij de organisaties om ons heen door hen te helpen in het bepalen van de volgende stap?
    2. Hoeveel hebben onze consultants geleerd en hebben wij hen geholpen om grote consultants te worden?

    We selecteren de projecten dan ook op basis van die 2 factoren en niet op de mogelijkheid om winst te maken. Als stichting hebben we namelijk geen winst oogmerk. Juist omdat we de leercurve van onze consultants zo belangrijk vinden, hebben we ervoor gekozen hen geen financiële vergoeding te geven voor het werk bij De Kleine Consultant. Wij geloven in het betalen in leerervaring en werken met mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Deze financiële overweging maakt het dan weer mogelijk om onze prijs zo te bepalen dat we juist de leerzame projecten vinden. Dit maakt dat we werken met een intrinsiek gemotiveerd team tegen een concurrerende prijs voor elk type organisatie.

Alle veelgestelde vragen

Inmiddels meer dan 300 projecten ervaring

Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen bijdragen? Laten we eens om de tafel gaan!

Neem contact op