Uw vraag is onze uitdaging

Wij maken onze klanten groot!

Wij maken onze klanten groot!

Wij geloven dat ondernemers bruisen van ideeën. Alleen welke is het meest kansrijk en waar te beginnen? Grote bedrijven kunnen terecht bij een grote consultant. Echter, ook kleinere ondernemingen, goede doelen en start-ups hebben complexe strategische vraagstukken en de ambitie om te groeien en zichzelf te verbeteren. Wij helpen juist deze ondernemingen en zo maken wij onze klanten groot!

Onze visie

Wij zijn ervan overtuigd dat een frisse, kritische blik van een groep enthousiaste en leergierige studenten bij zo’n vraagstuk ontzettend waardevol kan zijn. Daarom gaan wij voor onze klanten – profit of non-profit, start-up of met een lange historie – 10 weken lang in een multidisciplinair team aan de slag om zo ver mogelijk te helpen met hun vraagstuk.

Wat voor projecten doen we?

In de afgelopen 10 jaar hebben we al meer dan 300 strategische projecten uitgevoerd en zitten we inmiddels in 8 Nederlandse steden en in Londen.

LetsCollect

LetsCollect Groeistrategie

De vestiging Groningen heeft in september 2017 tien weken aan een project gewerkt voor LetsCollect. Dit is een website en app waar gebruikers een verzameling van plekken of spullen kunnen starten. Deze verzamelingen hebben twee functies: een recreatieve functie (bijvoorbeeld voor vogelspotters in Urk of bruidslocaties in Zeist), of een meer serieuze functie (aardbevingsschade in Groningen of gevaarlijke kruispunten in Amsterdam). Het platform had veel ruimte om te groeien qua gebruikersaantallen, en er werd actief gezocht naar het meest effectieve verdienmodel.

Chefstable

Chefstable Businessmodel en productpositionering

De vestiging Tilburg heeft zijn licht in september 2017 een aantal weken mogen laten schijnen op een project voor Chefstable. Afkomstig uit Nuenen is Chefstable is een start-up in de high-end catering industrie, of in andere woorden; een sterrenrestaurant aan huis. Door slim om te gaan met logistieke en culinaire planning is Chefstable in staat om een gastronomisch diner neer te zetten bij de mensen met veel zorg voor persoonlijke aandacht en oog voor detail.

PeelPioneers

PeelPioneers Internationaliseringsstrategie en toekomstvisie

In de herfst van 2017 heeft De Kleine Consultant Amsterdam een interessant project uitgevoerd voor PeelPioneers. PeelPioneers is een innovatieve en duurzame startup, erop gericht om afval uit citrusschillen om te zetten in bruikbare grondstoffen voor de voedsel-, verpakkings-, en cosmeticabranche. Hun extractieproces is al getoetst en PeelPioneers vordert snel met het binnenhalen van de benodigde investeringen. In 2018 opent PeelPioneers zijn eerste fabriek in Nederland. Ondanks deze vlotte ontwikkelingen op de Nederlandse markt had PeelPioneers echter nog nauwelijks een idee van hun internationale potentie. Deze inzichten waren zo snel mogelijk nodig om een langetermijnstrategie op te stellen.

Bekijk alle cases

Onze teams

Afhankelijk van de grootte van het vraagstuk bestaat uit een projectteam uit 3 tot 5 consultants en 1 projectmanager, met vaak een combinatie van verschillende studieachtergronden. Juist die diversiteit omarmen we, het leidt tot meer plezier in de groep en extra diversiteit bij het bedenken van oplossingen. Ondanks deze verschillende zijn er ook een viertal kwaliteiten waarop elke consultant geselecteerd wordt:

Analytisch

Analytisch

Het vermogen om problemen te structureren, gegevens te analyseren, creatieve oplossingen te vinden en aanbevelingen te formuleren.

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

Het enthousiasme om graag op onderzoek uit te gaan, te willen weten hoe het écht zit en je horizon te verbreden.

Ondernemend

Ondernemend

Het zien en grijpen van kansen, initiatief nemen en een stapje extra zetten om het beste te realiseren.

Teamspeler

Teamspeler

Kleine Consultants zijn sociaal en communicatief sterk, professioneel en inspireren en motiveren anderen.

Lees hier meer over ons

Veel gestelde vragen

  • Wat is jullie werkwijze?

    Een project bij De Kleine Consultant betekent een intensieve samenwerking tussen uw en onze organisatie, die al begint ruim voordat de consultants zich storten op het project. 

    Het voortraject

    Voordat we een project starten gaan we meerdere malen met elkaar in gesprek om het onderzoeksvoorstel te bepalen. In deze gesprekken komen kritische vragen van onze kant om zo snel mogelijk een goed beeld van uw organisatie en product of dienst te krijgen. Vervolgens kijken we samen naar de uitdaging van uw organisatie en hoe we dit zouden kunnen onderzoeken. We stellen de scope op en vertellen u graag over vergelijkbare eerdere projecten. Het doel is om na afloop van deze bijeenkomsten te komen tot een proposal/onderzoeksvoorstel waarin wij voorleggen hoe we het project willen aanvliegen. Bij goedkeuring gaan we de project-fase in. 

    Het project

    Gedurende 10 weken gaat een team van 4 tot 6 consultants aan de gang met uw project. Elk van de consultants is tussen de 10-12 uur per week bezig met het onderzoeken van de beste strategie. Deze tijd steken zij in onder andere:

    1. Het verzamelen van data. Zowel via deskresearch als fieldresearch. Onze consultants lezen zich in uw bedrijf, uw concurrenten en de markt en zoeken relevante data in alle openbare bronnen. Daarnaast gaan ze ook graag het veld om bijv. interviews af te nemen bij uw klanten, medewerkers en leveranciers.
    2. Het interpreteren van die data. Na het verzamelen van de data is het tijd om hier conclusies uit te trekken. Het team ontdekt bijv. trends in de data die weergeven hoe de markt zich heeft ontwikkelt en doet op basis hiervan voorspellingen voor de toekomst. 
    3. Stap 1 en 2 samen vormen een iteratief proces, waarin we op basis van data nieuwe inzichten ontdekken en op basis van die inzichten op zoek gaan naar nieuwe data. Zo blijven we onszelf uitdagen echt vooruit te kijken!
    4. Het presenteren van het advies. In de laatste stap gaan we de adviezen concreet en overtuigend maken, zodat u en uw medewerkers er iets mee kunnen. Dat betekent dat we een uitgebreide presentatie maken, met alle inzichten en vervolgstappen. Deze presenteren we vervolgens aan (een selectie van) uw organisatie. 

    Na afloop

    Een advies is leuk, maar resultaat is nog leuker! Daarom blijven we na het project in contact. Sterker nog, hier beginnen we al mee de eerste week na het project! Er zijn 3 vaste contactmomenten waarin we samen evalueren hoe het project verlopen is en waar uitdagingen in de uitvoering van de strategie nog liggen.

    • Een week na afloop. Het advies is gepresenteerd en u heeft er een nachtje over kunnen slapen. We zijn dan ook reuze benieuwd hoe u er nu tegen aan kijkt en of er al tractie is binnen de organisatie. Centraal staan dan ook de vraag om feedback op het project en de vraag of de eerste stappen al gezet zijn. 
    • 3 maanden na afloop. De eerste stappen zijn gezet en we hebben een moment om zowel terug te kijken als vooruit te kijken. Hoe zijn de eerste 3 maanden bevallen en hoe ziet de komende tijd eruit?
    • 6 maanden na afloop. Dit moment is vergelijkbaar met het moment na 3 maanden. Deze keer kunnen we verder terugblikken op het traject, maar vooral ook verder vooruit kijken. Welke hordes verwachten we dat er nog komen? Hoe gaan we daarmee om? Wellicht kunnen we zelfs daar een bijdrage aan leveren!

    We geloven erin dat een project niet klaar is bij de presentatie van het advies en door het onderhouden van intensief contact juist na het project dragen we samen de zorg voor de implementatie van de strategie. 

  • Welke vergoeding vragen jullie voor een adviestraject?

    Geen vaste vergoeding, maar in overleg

    Voor ons een secundaire vraag, immers wij selecteren de projecten op basis van de leercurve van onze consultants. Voor u als bedrijf waarschijnlijk wél een belangrijke vraag. Helaas kunnen we daar geen eenduidig antwoord op geven. Elke organisatie die wij helpen is anders en zo ook de vraagstukken. De vergoeding die we daarom vaststellen is ook iedere keer anders, maar altijd in samenspraak en passend bij het werk dat we leveren. 

    Ons non-profit karakter

    De Kleine Consultant is een non-profit organisatie, met als doel om kleine consultants en onze klanten groot te maken. Ons succes is volledig afhankelijk van 2 factoren:

    1. Hoeveel impact maken we bij de organisaties om ons heen door hen te helpen in het bepalen van de volgende stap?
    2. Hoeveel hebben onze consultants geleerd en hebben wij hen geholpen om grote consultants te worden?

    We selecteren de projecten dan ook op basis van die 2 factoren en niet op de mogelijkheid om winst te maken. Als stichting hebben we namelijk geen winst oogmerk. Juist omdat we de leercurve van onze consultants zo belangrijk vinden, hebben we ervoor gekozen hen geen financiële vergoeding te geven voor het werk bij De Kleine Consultant. Wij geloven in het betalen in leerervaring en werken met mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Deze financiële overweging maakt het dan weer mogelijk om onze prijs zo te bepalen dat we juist de leerzame projecten vinden. Dit maakt dat we werken met een intrinsiek gemotiveerd team tegen een concurrerende prijs voor elk type organisatie.

Geïnteresseerd?

Bij De Kleine Consultant zijn we altijd nieuwsgierig naar andere organisaties. We gaan graag het gesprek aan om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Neem vrijblijvend contact op!