4 tips om betere feedback te geven en te ontvangen

6 maart 2019

4 tips om betere feedback te geven en te ontvangen

De studentenconsultants bij De Kleine Consultant zijn constant bezig met persoonlijke ontwikkeling. Een projectronde duurt tien weken, waarin je dus in korte tijd het maximale uit jezelf en jouw team haalt. Een element dat hier centraal staat is feedback geven en ontvangen. Een positieve feedbackcultuur is erg belangrijk om in je organisatie te hebben, maar het kan lastig zijn om het te initiëren. Daarom geven we hier vier tips die je direct kunt toepassen om een positieve feedbackcultuur te implementeren op je werk, in de collegebanken en op allerlei andere plekken.

  1. Feedback is een persoonlijke ervaring

Bespreek jouw feedback vanuit jouw eigen observatie, en presenteer dit niet als feiten of de waarheid. Het is belangrijk een dialoog aan te gaan en niet overhaast conclusies te trekken. Niet alleen jaag je de ontvanger in het harnas, ook bied je geen ruimte voor andere invalshoeken op de situatie. Door eerst de situatie vanuit jouw oogpunt uit te leggen en te benoemen wat voor impact het op je had, behoud je de open sfeer.

  1. Wees concreet

Dit begint met het noemen van een voorbeeld dat verwijst naar de situatie waar je feedback op wilt geven. Op deze manier voorkom je dat gever en ontvanger bij voorbaat niet op één lijn zitten. Als ze beiden vanuit hetzelfde startpunt vertrekken dan kan er een goede inhoudelijke discussie tot stand komen. Om jouw argument kracht bij te zetten is het ook raadzaam om niet alleen te focussen op observaties waarbij de ontvanger niet goed uit verf komt. Het is net zo relevant om een positief voorbeeld aan te halen waarmee de ontvanger bewust wordt van zijn of haar persoonlijke krachten.

  1. Bied handvatten

Wanneer er overeenstemming is over de kern van de feedback wordt het belangrijk te kijken hoe deze toegepast kan worden in de toekomst. Feedback wordt pas constructief wanneer het voor de ontvanger duidelijk is wat het advies precies is en in welke context je dit het beste kunt benutten. Geef daarom praktische tips die ze direct kunnen implementeren, zodat de feedback ook daadwerkelijk omgezet kan worden in actie.

  1. Ga de dialoog aan

Om als (feedback)gever bevestiging te krijgen dat je feedback bij de ontvanger is geland, volstaan twee simpele vragen: “Herken je je in deze feedback?” en “heb je deze feedback al eens eerder gehad?”. Herkenning vanuit de ontvanger vormt een goede basis om een steile leercurve door te zetten. Wanneer het onderwerp van de feedback wordt herkend door de ontvanger, kan hij/zij namelijk makkelijker handelen en sneller leren.

Behalve deze tips is het ook belangrijk dat er regelmaat zit in de feedback. Zorg dat er binnen je organisatie veel wordt gewerkt met feedbackmomenten, zodat het nooit zomaar uit de lucht komt vallen. In de praktijk houdt dit in dat je iedere vergadering/meeting even een paar minuutjes pakt om elkaars tips en tops van die periode te bespreken, zodat er geen grote ergernissen opbouwen.