Lees hieronder enkele veelgestelde vragen van studenten en organisaties

FAQ

Studenten

  • Wat zijn de vereisten om je aan te sluiten bij De Kleine Consultant?

    Dat zijn er drie:

    1. ​Je bent student (of PhD'er) aan een universiteit of zit in een tussenjaar tussen je studies door.
    2. Je hebt vwo gedaan en bent daarna aan een universiteit gaan studeren.
    3. Je hebt minimaal 90 ECTS op de universiteit behaald.

    Deze eisen hebben we in samenwerking met onze partners opgesteld. Helaas betekent dit dat we geen kleine consultant ervaring kunnen bieden aan mensen met een hbo of havo achtergrond

  • Welke studie moet je gedaan hebben om te solliciteren bij De Kleine Consultant?

    Dat maakt niet uit! Onze consultants hebben uiteenlopende achtergronden, tussen steden en binnen steden. Zo zijn er natuurlijk de bedrijfskundigen en economen, maar net zoveel mensen met een technische achtergrond. Grofweg zou je de groep in drie kunnen delen:

    1. Bedrijfskunde/economie: zo'n 40%,
    2. Technisch - van natuurkunde tot werktuigbouw: ook zo'n 40%,
    3. Overig - van geschiedenis en filosofie tot geneeskunde: ongeveer 20%

    Kortom, wat je ook studeert, bij ons kan je jezelf verder ontwikkelen!

    Feitje: deze verdeling is vergelijkbaar met die van de grote strategie kantoren.

  • Hoeveel tijd kost De Kleine Consultant per week en waaruit bestaat die tijd?

    Je bent tussen de 12-15 uur per week bezig met De Kleine Consultant. Tijdens tentamenweken wat minder en vlak voor presentaties bij de klant vaak wat meer.

    Deze tijd besteed je aan: 1) vergaderen met de hele vestiging en je team (4 uur), 2) onderzoek doen en advies uitdenken (8 uur), 3) overige taken* (0-3 uur).

    *Onder overige taken vallen bijv. acquisitiegesprekken en het afnemen van sollicitaties. Wist je dat bij De Kleine Consultant iedereen sollicitaties mag afnemen? Erg leerzaam om eens aan de andere kant van de tafel te zitten!

  • Krijgen consultants betaald? Waarom wel/niet?

    Nee, wij keren geen financiële vergoeding uit en daar hebben we bewust voor gekozen. Door dit niet te doen komt de volledige focus te liggen op de leercurve en het plezier van de consultants. Zo doen we er alles aan om te zorgen dat je in je tijd zoveel mogelijk leert bij ons, dus in plaats van een zak geld krijg je een zak ervaring, kennis en vaardigheden!

    Natuurlijk blijft De Kleine Consultant kostenvrij voor jou, dat betekent dat alle reizen/onkosten en evenementen vergoed worden!

  • Als ik bij De Kleine Consultant ga, betekent dat dan dat ik strategie consultant wordt?

    Nee en ja. Bij De Kleine Consultant geef je strategisch advies en ben je daarmee een strategie consultant, maar dit hoeft helemaal niet jouw carrière te worden. Wij willen je de mogelijkheid bieden om jezelf te ontwikkelen en vooral je blikveld te verruimen.

    Een deel van onze alumni komt inderdaad bij de grote consultancy kantoren terecht, een net zo groot deel ook niet. Zo hebben wij bijv. alumni bij de overheid, grote multinationals, goede doelen, startups en nog veel meer verschillende organisaties!

    Wel focussen we in onze sollicitatieprocedure op de vaardigheden die je nodig hebt als strategie consultant, omdat die relevant zijn voor de vragen van onze klanten.

  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?

    Deze bestaat uit 3 stappen.
    Allereerst een 'papieren ronde' waarin we kijken naar je cv, motivatie en cijferlijsten van het vwo en de universiteit. Je cv geeft een beeld van welke activiteiten jou bezighouden als persoon. De motivatiebrief laat ons zien waarom jij bij de organisatie wil en je cijferlijsten geven een indicatie van hoe je je ontwikkeld hebt.

    Het eerste gesprek bestaat uit twee delen waarin we focussen op jouw competenties om een Kleine Consultant te zijn. In het eerste deel gaan we in op jouw motivatie en vaardigheden, dit doen we door veel naar voorbeelden te vragen. In het tweede deel mag je een business-case oplossen vergelijkbaar met een oud vraagstuk van ons, om zo je analytische vaardigheden te laten zien. Dit doe je samen met de afnemer en wordt als zowel leerzaam en stressvol omschreven.

    Het tweede gesprek gaat over de vraag of de organisatie en jij bij elkaar passen. Kortom we zijn benieuwd naar wat jou beweegt en waar je je bed voor uit komt. Daarnaast is er vaak een kort vervolg op het eerste gesprek, bijv. door nog een korte case of verdere vragen naar voorbeelden.

  • Waarom duurt de sollicitatieprocedure zo lang?

    (Voor de sollicitatieprocedure, zie de vraag hierboven).

    We willen de beste studenten op juiste plek hebben. Dat vergt een wat langere sollicitatieprocedure. Geen zorgen trouwens: ondanks dat het door sommigen als stressvol ervaren wordt, ervaren de meeste mensen het als leuk en vooral als leerzaam!

  • Hoe kan ik me voorbereiden voor de sollicitatieprocedure?

    We adviseren je om je goed voor te bereiden voor de sollicitaties. De gouden tip hebben we niet, maar de volgende 3 stappen brengen je een heel eind:

    1. Bepaal voor jezelf waarom je bij De Kleine Consultant wil. Wat wil jij eruit halen? Waarom past dit bij jou? Wat wil je leren/ontwikkelen?
    2. Bedenk waarom je van toegevoegde waarde voor de organisatie bent. Wat voeg jij toe? Waar blink je in uit? Wat zijn valkuilen? (TIP: gebruik voorbeelden!)
    3. Oefen een case-interview! Op internet is er veel informatie te vinden over case-interview bij consultancy kantoren, bijv. op de websites van McKinsey en BCG. Daarnaast is het boek Case-in-Point heel nuttig. Het beste werkt het om samen met een vriend/vriendin te zitten en er 1 bij elkaar af te nemen. Naast een nuttige oefening ook erg leuk!
  • Wanneer kan ik solliciteren?

    Je kan het gehele jaar solliciteren! Wel plannen we de sollicitaties vaak in de periodes half-eind november, half-eind maart, en half-eind juni. Per jaar hebben we 3 instroommomenten: vanaf september, januari en half april. De sollicitaties vinden dus in de periodes net daarvoor plaats.

    De exacte data kun je ruim van tevoren op onder meer onze Facebookpagina vinden. Houd deze dus in de gaten! Mochten deze nog niet bekend zijn, dan kun je altijd een mailtje sturen naar de vestiging in jouw stad via bijvoorbeeld groningen@dekleineconsultant.nl. Zij zullen je dan op de hoogte houden.

  • De Kleine Consultant zit niet in mijn studentenstad, wat doe ik nu?

    Helaas zitten we (nog) niet in alle studentensteden. Zo zijn we momenteel niet actief in Eindhoven, Enschede, Maastricht, Nijmegen en Wageningen. Maar ook als je in een van deze steden studeert ben je vrij om te solliciteren bij een van onze acht vestigingen!

    Wij hebben geen concrete plannen om zelf uit te breiden naar de andere steden, maar staan wel altijd open voor enthousiasme van buitenaf! Stuur dus gerust een mail als je vindt dat De Kleine Consultant ontbreekt in jouw stad.

Organisaties

  • Kan De Kleine Consultant iets voor ons betekenen?

    We hopen van wel! Voor meer informatie brengen we u graag in contact met een acquisitiebestuurder van een van onze vestigingen. Zie daarvoor ook onze contactpagina.

  • Bij welke soort vraagstukken/ projecten kan De Kleine Consultant ons helpen?

    Onze projecten zijn enorm uiteenlopen en we hebben ervaring met vrijwel alle strategische aspecten. Zo hebben we bedrijfsmodellen opgesteld, prijsstrategieën bepaalt, maar ook uitbreidingsplannen bedacht, de markt onderzocht, organisaties gestructureerd, kostenplaatjes doorgerekend en lange termijn visies geschreven! En dit is slechts een greep uit de meer dan 370 projecten die wij tot nu toe hebben volbracht!

    Belangrijk is wel dat het vraagstuk een strategische grondslag heeft.

  • Werken jullie ook met Belgische/Duitse organisaties?

    Ja! In het verleden hebben wij projecten voor Belgische en Duitse klanten gedaan. Wel is de reistijd hierbij van belang en dit wordt moeilijk voor vestigingen in bijv. de randstad of voor organisaties die in zuid Duitsland/België gevestigd zijn. Voor meer informatie brengen we u graag in contact met de acquisitiebestuurder van de stad die qua locatie het gunstigst ligt.

  • Kunnen jullie nieuwe werknemers voor ons plaatsen?

    Nee. Wij doen alleen onze eigen projecten en zijn geen uitzendbureau. Wel is het mogelijk om een vacature op onze interne vacaturebank te plaatsen (voor een vergoeding wanneer hier een nieuwe werknemer mee gevonden wordt)

  • Kunnen wij consultants inhuren voor onze eigen projecten?

    Nee. Wij doen alleen onze eigen projecten en zijn geen uitzendbureau. Wel is het mogelijk om een vacature op onze interne vacaturebank te plaatsen (voor een vergoeding wanneer hier een nieuwe werknemer mee gevonden wordt)

  • Wat is jullie werkwijze?

    Een project bij De Kleine Consultant betekent een intensieve samenwerking tussen uw en onze organisatie, die al begint ruim voordat de consultants zich storten op het project. 

    Het voortraject

    Voordat we een project starten gaan we meerdere malen met elkaar in gesprek om het onderzoeksvoorstel te bepalen. In deze gesprekken komen kritische vragen van onze kant om zo snel mogelijk een goed beeld van uw organisatie en product of dienst te krijgen. Vervolgens kijken we samen naar de uitdaging van uw organisatie en hoe we dit zouden kunnen onderzoeken. We stellen de scope op en vertellen u graag over vergelijkbare eerdere projecten. Het doel is om na afloop van deze bijeenkomsten te komen tot een proposal/onderzoeksvoorstel waarin wij voorleggen hoe we het project willen aanvliegen. Bij goedkeuring gaan we de project-fase in. 

    Het project

    Gedurende 10 weken gaat een team van 4 tot 6 consultants aan de gang met uw project. Elk van de consultants is tussen de 10-12 uur per week bezig met het onderzoeken van de beste strategie. Deze tijd steken zij in onder andere:

    1. Het verzamelen van data. Zowel via deskresearch als fieldresearch. Onze consultants lezen zich in uw bedrijf, uw concurrenten en de markt en zoeken relevante data in alle openbare bronnen. Daarnaast gaan ze ook graag het veld om bijv. interviews af te nemen bij uw klanten, medewerkers en leveranciers.
    2. Het interpreteren van die data. Na het verzamelen van de data is het tijd om hier conclusies uit te trekken. Het team ontdekt bijv. trends in de data die weergeven hoe de markt zich heeft ontwikkelt en doet op basis hiervan voorspellingen voor de toekomst. 
    3. Stap 1 en 2 samen vormen een iteratief proces, waarin we op basis van data nieuwe inzichten ontdekken en op basis van die inzichten op zoek gaan naar nieuwe data. Zo blijven we onszelf uitdagen echt vooruit te kijken!
    4. Het presenteren van het advies. In de laatste stap gaan we de adviezen concreet en overtuigend maken, zodat u en uw medewerkers er iets mee kunnen. Dat betekent dat we een uitgebreide presentatie maken, met alle inzichten en vervolgstappen. Deze presenteren we vervolgens aan (een selectie van) uw organisatie. 

    Na afloop

    Een advies is leuk, maar resultaat is nog leuker! Daarom blijven we na het project in contact. Sterker nog, hier beginnen we al mee de eerste week na het project! Er zijn 3 vaste contactmomenten waarin we samen evalueren hoe het project verlopen is en waar uitdagingen in de uitvoering van de strategie nog liggen.

    • Een week na afloop. Het advies is gepresenteerd en u heeft er een nachtje over kunnen slapen. We zijn dan ook reuze benieuwd hoe u er nu tegen aan kijkt en of er al tractie is binnen de organisatie. Centraal staan dan ook de vraag om feedback op het project en de vraag of de eerste stappen al gezet zijn. 
    • 3 maanden na afloop. De eerste stappen zijn gezet en we hebben een moment om zowel terug te kijken als vooruit te kijken. Hoe zijn de eerste 3 maanden bevallen en hoe ziet de komende tijd eruit?
    • 6 maanden na afloop. Dit moment is vergelijkbaar met het moment na 3 maanden. Deze keer kunnen we verder terugblikken op het traject, maar vooral ook verder vooruit kijken. Welke hordes verwachten we dat er nog komen? Hoe gaan we daarmee om? Wellicht kunnen we zelfs daar een bijdrage aan leveren!

    We geloven erin dat een project niet klaar is bij de presentatie van het advies en door het onderhouden van intensief contact juist na het project dragen we samen de zorg voor de implementatie van de strategie. 

  • Welke vergoeding vragen jullie voor een adviestraject?

    Geen vaste vergoeding, maar in overleg

    Voor ons een secundaire vraag, immers wij selecteren de projecten op basis van de leercurve van onze consultants. Voor u als bedrijf waarschijnlijk wél een belangrijke vraag. Helaas kunnen we daar geen eenduidig antwoord op geven. Elke organisatie die wij helpen is anders en zo ook de vraagstukken. De vergoeding die we daarom vaststellen is ook iedere keer anders, maar altijd in samenspraak en passend bij het werk dat we leveren. 

    Ons non-profit karakter

    De Kleine Consultant is een non-profit organisatie, met als doel om kleine consultants en onze klanten groot te maken. Ons succes is volledig afhankelijk van 2 factoren:

    1. Hoeveel impact maken we bij de organisaties om ons heen door hen te helpen in het bepalen van de volgende stap?
    2. Hoeveel hebben onze consultants geleerd en hebben wij hen geholpen om grote consultants te worden?

    We selecteren de projecten dan ook op basis van die 2 factoren en niet op de mogelijkheid om winst te maken. Als stichting hebben we namelijk geen winst oogmerk. Juist omdat we de leercurve van onze consultants zo belangrijk vinden, hebben we ervoor gekozen hen geen financiële vergoeding te geven voor het werk bij De Kleine Consultant. Wij geloven in het betalen in leerervaring en werken met mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Deze financiële overweging maakt het dan weer mogelijk om onze prijs zo te bepalen dat we juist de leerzame projecten vinden. Dit maakt dat we werken met een intrinsiek gemotiveerd team tegen een concurrerende prijs voor elk type organisatie.