Door Claar Meerstadt - Project Manager van Lets Collect

LetsCollect

LetsCollect

De vestiging Groningen heeft in september 2017 tien weken aan een project gewerkt voor LetsCollect. Dit is een website en app waar gebruikers een verzameling van plekken of spullen kunnen starten. Deze verzamelingen hebben twee functies: een recreatieve functie (bijvoorbeeld voor vogelspotters in Urk of bruidslocaties in Zeist), of een meer serieuze functie (aardbevingsschade in Groningen of gevaarlijke kruispunten in Amsterdam). Het platform had veel ruimte om te groeien qua gebruikersaantallen, en er werd actief gezocht naar het meest effectieve verdienmodel.

Prijs en afzet

De vraag aan De Kleine Consultant was om na te denken over een groeistrategie voor de app met als focus Nederland en later mogelijk in het buitenland. De onderzoeksvraag was gericht op hoe LetsCollect het aantal dagelijkse gebruikers kon verhogen. Dit hebben wij onderzocht aan de hand van de prijs en afzet. De afzet hebben wij onderverdeeld in Community, Gebruiksgemak, Content en Marketing. Dit waren vier vlakken waarop LetsCollect hun product kon verbeteren. Bij het prijsonderzoek hebben wij vier nieuwe verdienmodellen voor de klant bedacht. Onze coach van één van de coaching partners was van grote waarde voor het structureren van het onderzoek en het bedenken van creatieve onderzoeksmethoden.

Van Spotify tot interviewen

De consultants hebben veel van het project geleerd door de deskresearch over de groeimodellen. Zij hebben zich helemaal verdiept in platforms zoals Spotify en AirBnB, wat zeer leerzaam was. Een andere waardevolle skill die zij hebben verbeterd is het afnemen van interviews op een beleefde maar ook effectieve manier. Hierdoor hebben wij een grote response aan interviews gekregen met veel waardevolle informatie voor het onderzoek.

Wij hebben onze klant helpen groeien door hen een groeistrategie mee te geven met korte en lange termijn doelen die allemaal zeer concreet en actiegericht zijn. Dit geeft hen een stappenplan om te blijven groeien om hun lange termijn doelen te bereiken. 

Als project manager ben ik gegroeid in mijn leiderschapsvaardigheden door het structureren van het onderzoek met de consultants, het duidelijk communiceren van wekelijkse doelen en de lange termijn visie van het onderzoek in de gaten houden.

Kortom was het een succesvol project waar het team de klant heeft kunnen helpen met structuur en een groeistrategie . Voor de consultants was het een heel leuk project om aan te werken, met interessante onderzoeksvragen en een dynamische klant waarvan ze veel waardering kregen. LetsCollect heeft namelijk al twee van de door ons verzonnen verdienmodellen geïmplementeerd! 

Vergelijkbaar vraagstuk?

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Laten we de mogelijkheden eens bespreken onder het genot van een kop koffie.

Neem contact op