Gerwin over een revolutionaire VR handschoen

Sense Glove

Sense Glove

Mijn tweede project bij De Kleine Consultant ging over de innovatieve tech start-up Sense Glove. Het is een beginnend bedrijf uit Delft die een nieuwe virtual-reality handschoen hebben ontwikkeld, de Sense Glove. Wat uniek is, is dat de handschoen ook Forced Feedback geeft. Het laat jou objecten in de VR omgeving echt voelen wanneer je ze vastpakt! 

Forced Feedback?

Bij gebruik van de Sense Glove registreert de handschoen de hand van de gebruiker om deze in een VR omgeving weer te geven, zodat jij je eigen handen ook kan zien door de VR bril. Binnen die beleving geeft de handschoen Forced Feedback. Dat wil zeggen dat op het moment dat jij in de VR omgeving iets vast pakt, de handschoen jouw vingers tegen houden en zo voorkomt dat je door het object heen grijpt. Simpel gezegd zorgt het dus voor een realistischere VR beleving, omdat je het echt voelt als je iets vastpakt. Dit heeft enorm veel toepassingen, bijvoorbeeld voor een console in de gaming industrie, als hulpinstrument bij de opleiding tot dokter of bij de training van ingenieurs in sectoren als lucht- en ruimtevaart en werktuigbouwkunde.

Het vraagstuk: hoe krijgen we dit product aan de man?

Wat vaak het geval is bij tech start-ups is dat de ontwikkeling van het product prioriteit nummer één is. De ontwikkeling van de Sense Glove was zo goed gelukt dat de versie 1.0 eigenlijk zo goed als af was. Vervolgens moesten de producten ook worden verkocht. Aan dit punt was nog minder aandacht geschonken, en daar mochten wij van De Kleine Consultant bij helpen! Ons werd namelijk gevraagd om de verkoop strategie vorm te geven. Wij hebben in de loop van tien weken literatuur over sales- en marketingtechnieken bestudeerd en best practices van salesstrategieën, relevant voor tech start-ups, verzameld en onderzoek gedaan naar de markt van virtual reality. 

Jongens, de presentatie moet wel 'sense' maken straks! 

Gerwin met de Sense Glove
Gerwin met de Sense Glove

Mijn leercurve en een toffe afsluiting!

Gedurende het project heb ik veel geleerd over de business practices van tech start-ups, het werk klimaat van start-ups in het algemeen en ook mijn soft-skills als presenteren en overtuigen heb ik weer verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast hebben we tijdens de teamuitjes van elkaar kookkunsten kunnen genieten. Tijdens deze avonden is ook de grap geboren dat de hele presentatie wel ‘sense’ (glove) moet maken. Al met al hebben we met dit project een start up verder geholpen met de volgende stap voor het bedrijf en tegelijkertijd ook veel geleerd aan dingen die tijdens onze eigen studie onderbelicht bleven.

Het eindresultaat mocht er dan ook zijn. In de 10 weken zijn we namelijk, in nauw contact met de klant, tot een compleet salesplan gekomen. In de eindpresentatie hebben we toelicht hoe met dit plan in 6 stappen de potentiële doelgroep kan worden bereikt. Een hele fijne afsluiting van een erg inspirerend project. Deze afsluiting werd nog mooier doordat we ook zelf de Sense Glove mochten uitproberen!

Benieuwd naar wat we voor uw organisatie kunnen betekenen?

Bij dit project is een marktanalyse gecombineerd met een verkoopstrategie. Naast deze onderdelen kunnen we nog meer vraagstukken aanpakken, lees hier meer!

Meer informatie